Thursday, April 24, 2014

Rumah I

Bismillahirrahamanirrahim,,,

Aku dan suami dalam proses membeli+buat rumah,
Alhamdulillah rezeki awal kahwin, tak sampai setahun lagi katanya Allah dah bukak rezeki buat rumah. Di sini aku nak share sikit tips2 untuk persediaan sebelum membuat rumah, permulaannya start dari ada pemaju offer rumah untuk ummi n abah (mertua) beli, betul depan rumah mertua, jadi mertua call kami untuk tanya nak tak, kalau x nak mertua yang ambik rumah tu, lps je bincang2 dengan suami, kami masing2 setuju nak ambil rumah tu, dengan harga starting RM250 000 permulaan (before ubah sana sini). Suami kate rumah pertama, Alhamdulillah, dok doa biar ade rezeki nak dok rumah sewa ,Allah bagi rezeki rumah sendiri, hebat sungguh perancangan Allah.

Untuk permulaan, kami kene strong untuk bahagian kewangan, sebabnya suami kerja sendiri dan aku tak keje. Kalau keje kerajaan mudah la sikit pinjaman, kalau kerje sendiri bank nak tengok statement berniaga, duit keluar masuk, kite punye simpanan macam mana. Jadi, offer dapat bulan 7, diposit rumah dalam RM5k untuk cup rumah. Pinjaman dengan bank kami x buat lagi, dalam bulan 8 macam tu kami dah start bagi kemas statement bank, buat betul2 flow keluar masuk. Mintak pendapat abang long (abg ipar) sebab diorang pun tgh proses bina rumah. Tp diorang buat rumah atas tanah sendiri, kami beli tanah dengan pemaju, jd untungnya beli dengan pemaju ni, diorang akan buat semua untuk kita, pemindahan nama tanah, design rumah dan urusan lawyer bila siap rumah tu nanti.

Bila dah rasa flow in/out duit dah ok, dalam bulan 3 aritu kami start semua dokumen untuk pinjaman rumah, kami pilih bank rakyat, fisrt sebab kawan ummi, second sebab bank ni adalah bank melayu dan 100% melayu+ islam yang kerje kat sini.Dapat pulak consultation free dengan membe ummi, membe ummi cakap, yang penting adalah simpanan bank kite macam mana, adakah kita selalu buat simpanan atau tidak, kita boleh bagi semua statement bank yang kite ada, bank akan nilai cara kita simpan wang dalam bank.

So, lepas kami bagi statement kami sme, Alhamdulillah lepas untuk buat pinjaman RM300k, kami kene sediakan plan rumah,statement bank dan adala beberapa dokumen yang di minta. Plan rumah mintak dengan pemaju, kalau sendiri kene photostat la. Jadi lepas semua dokumen siap akan dihantar pulak kepada penilai tanah untuk proses penilaan berapa sepatutnya harga rumah tu. Rumah aku tu lepas ubah suai, mencecah dalam RM300k dan lebih, bank hanya akan bagi kita pinjam sebanyak 90% daripada apa yang kita mintak. Contoh kami mintak pinjaman sebanyak RM300k, jadi kami akan dapat kurang 10%.

Rumah sekarang pun dah 70% siap, Alhamdulillah, doakan kami dipermudah urusan, i'Allah next aku cerita proses cari barang rumah pulak.

No comments: